En
av de vanligaste frågorna jag får är hur man gör för att skriva en bok. En av
utgångspunkterna är att ha ett intressant ämne att skriva om, så därför tänkte
jag berätta lite om hur jag brukar tänka för att hitta ämnet för mina böcker.
Det finns många sätt att hitta sitt ämne, men jag brukar
använda mig av tre som jag kommer diskutera lite mer i det här inlägget.
Ett sätt, och det som jag tror att de flesta först kommer
att tänka på, är att hitta den unika historien, den bok som aldrig har skrivits
förut men som borde bli skriven. Boken så att säga saknas och den fyller en
lucka genom att bli skriven.
Så var det när jag skrev min bok om Karl IX. Om honom
fanns det ingen biografi alls när jag började skriva – på 400 år hade ingen
tyckt att det var en lämplig person att fördjupa sig i, vilket är ytterst
märkligt med tanke på att han både levde ett intressant liv och fick stor
betydelse i hela Norden.
Problemet med det här sättet är förstås att det kan vara
svårt att hitta en historia som aldrig har berättats förut. Till och med de
mest obskyra och märkliga ämnen har blivit föremål för böcker och i mitt fall
när det gäller historia finns det en uppenbar risk att ämnen blir omskrivna ju
längre tiden går. Alltid är det någon som upptäcker guldkornen och de oskrivna
historierna.
Vad gör man då om man inte hittar någon sådan unik
berättelse? Ja, då finns det två andra metoder som jag brukar tänka på. Den
första av dem är att ta en okänd berättelse, eller i mitt fall historiskt
människoöde, och visa att det var intressant och allmänmänskligt spännande och
i den meningen orättvist bortglömt.
Särskilt en typ av historier passar bra att skriva utifrån
den metoden, och de brukar kallas för mikrohistoria. Ett utmärkt exempel är
boken Martin Guerres återkomst av
Natalie Zemon Davis. Den boken handlar om en helt okänd man, Martin Guerre, som
var en vanlig bonde i Frankrike som gått ut i krig.
Alla trodde att Martin Guerre hade
stupat i kriget, så hans fru gifte om sig och fortsatte leva som om ingenting
hänt. Så en vacker dag kom Martin Guerre hem igen. Hans öde kan alltså – trots
att det i princip är helt okänt – användas för att berätta en massa om hur
samhället, äktenskapet och i slutänden även livet fungerade i Europa under
1500-talet.
Det tredje sättet är att välja ett nytt och oväntat
perspektiv på en redan välkänd historia. I mitt fall kan det vara att använda
ett källmaterial som ingen annan har tänkt på, eller att göra nya tolkningar av
redan kända fakta, eller att helt enkelt vända perspektivet till en del av
personens liv som inte har uppmärksammats särskilt mycket tidigare. Det jag
märkte är att man måste ta ett ganska radikalt grepp för att historien ska
kännas spännande.
Jag gjorde så här med mina böcker om drottning Kristina. I
dem ville jag berätta historien med henne som utgångspunkt. Alltså ville jag
utgå från vilka förutsättningar hon hade genom födseln, genom situationen som
hon hamnade i och genom de val hon slutligen gjorde. Resultatet blev en
omvärdering av henne rätt mycket jämfört med hur andra hade sett på henne –
framför allt omvärderade jag hennes politiska förmåga.
De här tre sätten – att använda sig av den unika, den
okända eller det oväntade perspektivet – har varit sätt som jag har funderat på
när jag valt mina ämnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar