torsdag 16 februari 2017

Nytt projekt med Västergötland i fokus

Västergötlands fornminnesförening har gett mig möjligheten att forska om fortsättningen på historien om Kristian Tyrann. Igår var jag och presenterade mitt nya projekt i Skara. 





Redan på försommaren 2016 skickade jag in ansökan om att göra ett projekt kring hur Sverige började bli ett rike efter Kristian Tyranns fall och om hur  Gustav Vasa försökte skapa en starkare statsmakt från 1520-talet. Jag upptäckte att adelsmannen Gustaf Olsson (Stenbock), som bodde på Torpa stenhus i södra Västergötland, verkade vara en nyckelfigur i det här arbetet.

I höstas fick jag reda på att jag fått blivit Västergötlands fornminnesförenings stipendiat - för det är jag ytterst tacksam! Det innebär att jag för möjlighet att fördjupa mig mer i 1500-talet, men då alltså i perioden precis efter Kristian Tyrann den här gången.

Jag kommer ha några utgångspunkter med mig från Kristian-boken till det här projektet. Den viktigaste är att Västergötland under Gustaf Olssons liv - han levde 1502-1571 - just hade blivit en gränsbygd. I det läget blev befästa platser som hans Torpa stenhus extra betydelsefulla för kungamakten att kunna kontrollera. Och Gustav Vasa gjorde det på det allra starkaste sättet, han såg nämligen till att gifta sig med Gustaf Olssons dotter Katarina.


Igår var jag alltså på Västergötlands museum och presenterade vad jag tänker forska om kring Gustaf Olsson och vad jag hoppas uppnå. Skaraborgs läns tidning var på plats och passade på att intervjua mig. Intervjun går att läsa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar